5 książek niezbędnych dla Project Managerów

17 grudnia 2019
Stepan Vasilevskiy
5 książek niezbędnych dla Project Managerów

Stepan Vasilevskiy (Project Manager, DataArt Wrocław) zarządza projektami IT od 9 lat. Pracuje również nad rozwojem produktów, reguluje procesy Agile i organizuje zespoły projektowe. Poprosiliśmy go o stworzenie zestawienia pięciu książek, które jego zdaniem powinien przeczytać każdy, kto interesuje się zarządzaniem projektami.

Everything is Negotiable,

Gavin Kennedy

Negocjujemy przez całe życie, od urodzenia. Nawet płacz dziecka można nazwać formą negocjacji - to nawiązanie do treści książki, które swoje odbicie ma w zarządzaniu projektami. Jako project managerowie zajmujemy się negocjacjami każdego dnia. Pracujemy z wieloma osobami w tym samym czasie, a każda z nich ma swoje własne opinie. Czasami są one tak rozbieżne, że trudno uniknąć konfliktu. Ułożenie różniących się poglądów w taki sposób, by przyczynić się do sukcesu projektu, to jedno z kluczowych zadań project managera. Właśnie dlatego, powinien być dobrym negocjatorem. 

Książka Gavina Kennedy’ego nie uczy negocjacji zalewając czytelnika teoriami i instrukcjami. Dzięki żywej i wciągającej narracji, przypominającej opowiadanie, pozwala przeżyć każdy z przedstawionych przykładów, na podstawie których możesz przetestować swoje umiejętności negocjacyjne. Na początku każdego rozdziału zderzasz się z testem, który sprawdza wyjściowy poziom zrozumienia treści, jakie pojawią się w rozdziale. I - możesz mi wierzyć - wiele razy przekonasz się, jak bardzo twoja wiedza różni się od tego, co w logiczny sposób udowadnia autor.

Prawidłowo rozwinięte umiejętności negocjacyjne wymagają oczywiście ogromnej ilości praktyki, ale Everything is Negotiable, pokazuje, na co warto zwrócić uwagę w codziennej pracy, zaczynając od najbliższego spotkania.

The Laws of Human Nature,

Robert Greene

Zarządzanie projektem to przede wszystkim komunikacja. Można nauczyć się standardów i dostosować się do procedur, ale efektywna komunikacja to coś, co trzeba wypracowywać przez lata. I wymaga ona zrozumienia innych ludzi, nie tylko dostrzegania, co piszą lub mówią, ale również tego, dlaczego to robią. Kluczem jest inteligencja emocjonalna.

Jak wiele innych pozycji, książka Roberta Greene, uczy rozpoznawania i dopuszczania emocji innych osób. Pokazuje w jaki sposób je analizować i wpływać na nie oraz, co prawdopodobnie jest jeszcze bardziej istotne, pozwala zrozumieć swój własny stan emocjonalny i kontrolować go na tyle, by jak najlepiej wykorzystywać swoje zachowanie.

W przeciwieństwie do innych książek, The Laws of Human Nature głębiej analizuje psychologię człowieka, analizując interakcję pierwiastka emocjonalnego i racjonalnego oraz to jak ze sobą współgrają.

Never Eat Alone,

Keith Ferrazzi

To prawdopodobnie jedna z najlepszych pozycji książkowych poświęconych budowaniu relacji i rozwijaniu umiejętności networkingu. Właściwa komunikacja z właściwymi osobami jest kluczowa dla project managera. Budowanie zdrowych relacji z otaczającymi cię osobami jest niesamowicie istotne. Ważne jest, by być docenianym przez zespół po stronie klienta, dzięki czemu zaufa on decyzjom podejmowanym przez ciebie w trakcie całego życia projektu. Kluczowy jest także autorytet wśród członków twojego zespołu developerskiego - powinni oni rozumieć, że wykonują twoje polecenia nie dlatego, że są do tego zmuszani, a dlatego, że rozumieją potrzebę.

Never Eat Alone zawiera przydatne i przyjemne porady, które możesz wprowadzić w życie na co dzień, by poprawiać istniejące relacje i budować nowe.

Critical Chain

by Eliyahu M. Goldratt

To książka na temat procesów, nie umiejętności miękkich. Jest jednak napisana w formie powieści biznesowej, przez co wciąga i łatwo zrozumieć treść.

Poprzez wprowadzenie teorii ograniczeń, bardzo dobrze pokazuje, w jaki sposób radzić sobie z problemami. Demonstruje, jakie kroki powinni podejmować managerowie, by odpowiadać na konkretne problemy w zadaniach, które utknęły w martwym punkcie. A to zdarza się bardzo często w prawie każdym projekcie, nieważne, czy mówimy o przepływie materiałów lub procesów, czy o rozwoju oprogramowania.

Teoria ograniczeń (ang. theory of constraints) została rozwinięta przez Goldratta dla zakładów produkcyjnych, może być jednak zastosowana do zarządzania projektem właściwie niezależnie od domeny (tak samo jak sugerowane narzędzia do radzenia sobie z ograniczeniami). Ostatecznie uczy ona managerów elastycznego myślenia i znajdowania gotowych rozwiązań do radzenia sobie z utrudnieniami.

The 7 Habits of Highly Effective People,

Stephen R. Covey

Książka podsumowuje umiejętności, które powinna posiadać i ćwiczyć osoba zajmująca się zarządzaniem projektami. W bardzo ustrukturyzowanym stylu, w modelu “najlepsze sposoby na…”, autor opisuje najbardziej krytyczne aspekty, na których powinieneś się skupić by działać coraz bardziej efektywnie. Zachęca do ciągłej koncentracji na celu i właściwej priorytetyzacji zadań. Motywuje do pracy w synergii i rozwijania zespołu. Książka jest dość krótka i interesująca, a do tego wskazuje właściwy kierunek: przyswajanie nowej wiedzy i zdobywanie nowych umiejętności.