Cyberpunk po angielsku: William Gibson, Neil Stevenson i inni

15 maja
Cyberpunk po angielsku: William Gibson, Neil Stevenson i inni
Jeśli planujesz zacząć czytanie w języku angielskim trzymaj się dwóch podstawowych zasad: zostaw w spokoju słownik i sięgnij po książki, których fabułę znasz. Nieznane słowa i nazwy pojawiają się w literaturze nawet, kiedy czytasz w języku ojczystym. Widać to szczególnie w książkach z gatunku fantasy. W takich przypadkach zazwyczaj po prostu czytasz dalej i orientujesz się z znaczeniach na bazie kontekstu, albo autor wyjaśnia je w miarę rozwoju historii.

Do lektury w języku angielskim podejdź dokładnie tak samo. Na początku może ci się wydawać, że rozumiesz zaledwie połowę treści, ale twój mózg stopniowo przyzwyczai się do tego, co robisz i problem z tłumaczeniem zniknie. A jeśli znasz fabułę książki, będzie ci się na początku czytało łatwiej i nie stracisz wątku napotykając niezrozumiałe słowa.

Pomyśleliśmy, że specjaliści IT nie pogardzą listą dobrych cyperbunkowych ksiażek. Mamy nadzieję, że zainteresują one zarówno tych, którzy zaczynają przygodę z czytaniem po angielsku, jak i doświadczonych czytelników. Wykorzystaj czas izolacji na nadrabianie książkowych zaległości i szlifowanie angielskiego jednocześnie!

William Gibson — Cyberspace trilogy (1984-1988)

William Gibson był pierwszym pisarzem, który opisał wirtualną rzeczywistość i stworzył koncepcję cyberprzestrzeni. O ile sam autor nie lubi być nazywany pionierem cyberpunku i nie lubi, kiedy jego książki są wiązane z tym gatunkiem, my nie potrafiliśmy pominąć go na naszej liście.

Zaczął od dwóch krótkich opowiadań, z których dwa, Johnny Mnemonic i New Rose Hotel, zostały przeniesione na ekran. Jego pierwsza powieść, Neuromancer, podbiła serca milionów czytelników. Zdobył także nagrody: Philipa K. Dicka, Hugo i Nebula.

Przy okazji, wszystkie 3 powieści z trylogii zostały nagrodzone nagrodą Nebula. Wydarzenia osadzone po 3. Wojnie Światowej, podczas której stosowane były ataki cybernetyczne. Książki wprowadziły pojęcia cyberprzestrzeni, wirtualnej rzeczywistości i inżynierii genetycznej na długo przed tym, kiedy trafiły do ogólnej świadomości społecznej.

Warto przeczytać:

Neil Stevenson — Snow Crash (1992)

Powieść podsumowuje główne osiągnięcia i odkrycia artystyczne cyberpunka. Szybko zdobyła popularność wśród fanów gatunku. Opisuje niedaleką przyszłość - kraje są kontrolowane przez korporacje, biznes jest kontrolowany przez mafię, a cały świat zjednoczył się w ramach Metaverse, trójwymiarowej wirtualnej rzeczywistości. Metaverse zainspirowała wielu autorów do stworzenia innych wirtualnych światów. Termin “avatar” rozpowszechnił się na świecie właśnie za sprawą Snow Crash. Co więcej, Xboxowy avatar byłego prezesa Microsoftu, Jaya Allarda, nazywa się Hiro Protagonist, na cześć głównego bohatera książki. Paramount Pictures pracuje obecnie nad adaptacją powieści.

Przeczytaj:

Jeff Noon — Vurt trilogy (1993-1997).

Jeff Noon to pisarz bardzo znany wśród fanów cyberpunka. Stworzył Vurt, świat snów, do którego można się dostać za pomocą narkotyków (kolorowych piór). Mancunians - ludzie, ludzie-cienie, wirtualni ludzie, robo-psy i inni, wydostają się z przygnębiającej rzeczywistości od razu, kiedy tylko uda im się zdobyć pióra. Jeśli masz pecha, możesz zgubić się w Vurt, jeśli masz trochę szczęścia, możesz się stąd dostać do Metavurt.

Warto przeczytać:

Richard K. Morgan — Altered Carbon trilogy (2002-2005)

Pierwsza powieść Richarda Morgana, która stała się bestsellerem i wygrała nagrodę Philipa K. Dicka, opowiada o przyszłości, w której ludzie poruszają się między gwiazdami przenosząc swoją świadomość między różnymi ciałami (shells). Świadomość każdej osoby może być zdigitalizowana i załadowana w innym ciele. Ludzie bogaci mogą zmieniać ciała cały czas, ale każdy inny człowiek może pozwolić sobie na to tylko pod koniec życia. Jak się okazało, nie każdy jest gotowy na życie wieczne, skoro musi kilkakrotnie przechodzić przez wszystkie etapy starzenia. Ofiary morderstw są umieszczane w nowych ciałach, by złożyć zeznania. A katolicy nie zmieniają ciał w ogóle, ze względu na to, że dusza po śmierci idzie do nieba. Z tego względu są łatwym celem morderców. W roku 2018 powieść została zaadaptowana jako serial Netflixa pod tytułem “Altered Carbon”.

Warto przeczytać:

Bruce Sterling — Schismatrix (1985)

Schismatrix jest uważany za jedną z najważniejszych cyberpunkowych powieści. Tytuł odnosi się do świata w niedalekiej przyszłości, w którym ludzie żyją poza ziemią, na asteroidach i w orbitujących miastach. Ludzie, którzy zostali na Ziemi odmówili używania nowoczesnych technologii, a kontakt z nimi jest surowo zabroniony. Grupy progresywne, Shapers i Mechanists, próbują ulepszyć swoje ciała. W tym celu, Shapers używają inżynierii genetycznej, a Mechanists zmieniają się w cyborgów. Shapers i Mechanists są skonfliktowani i czasami prowadzą wojny. Preservationists, Zen Serotonists i post-Humanists oraz przedstawiciele innych ideologii żyją w dobrych stosunkach i walczą z poprzednimi dwiema grupami. A pokój w Układzie Słonecznym może być ustanowiony tylko przez Investors - pozaziemskie gady.

Przeczytaj:

Rudy Rucker — The Ware Tetralogy (1982-2000)

The Ware Technology obejmuje większość istotnych cyberpunkowych tematów: wirtualną rzeczywistość; AI, które zrodziło nową rasę myślących istot; neoluddyzm, który pomógł rodzajowi ludzkiemu pozbyć się komputerów i IT bazującego na komponentach biologicznych. Ludzie i samoreplikujące się roboty są w stanie wojny, a czasami jednoczą się, by walczyć z obcymi. Pierwsze dwie książki zostały nagrodzone nagrodą Philipa K. Dicka.

Przeczytaj:

Tad Williams — Otherland Tetralogy (1996-2001)

Historia dzieje się na Ziemi, w końcu XXI wieku. Technologia rozwija się błyskawicznie, wirtualne światy są w pełni zintegrowane z codziennością. Grail Brotherhood, stowarzyszenie naukowe, tworzy wirtualny wszechświat, jedno z największych osiągnięć ludzkości - Otherland, w którym fantazja może stawać się rzeczywistością. W Otherland w tajemniczych okolicznościach znikają gamerzy, a niewielka grupa walecznych ludzi postanawia ich odnaleźć.

Warto przeczytać:

Ernest Cline — Ready Player One (2011)

Fabuła osadzona jest w niedalekiej przyszłości - w roku 2045. Światowa gospodarka przechodzi etap stagnacji, ludzie żyją w ruinie. Jedynie internet i wirtualna rzeczywistość są wciąż rozwijane. OASIS to świat, którego twórca zapisał wielomilionową fortunę komuś, kto znajdzie wszystkie klucze w labiryntach OASIS. Minęło kilka lat od ogłoszenia testamentu, a łowcy wciąż nie mogą znaleźć choćby pierwszej wskazówki. W tym momencie do gry wchodzi Parsifal.

Powieść została przeniesiona na ekrany w 2018 roku, ale to nie znaczy, że nie warto przeczytać tej książki w oryginale. Wprost przeciwnie - jeśli film nie jest ci obcy, unikniesz problemów z nieznanym słownictwem, a czytanie będzie przyjemniejsze.

Przeczytaj: