Dalej niż TV: niech twoja publiczność rozmawia z chatbotem

Dalej niż TV: niech twoja publiczność rozmawia z chatbotem
Telewizja przeszła głębokie zmiany w ciągu ostatnich 80 lat. i, pomimo, że liczba gospodarstw domowych posiadających odbiorniki stabilnie wzrastała na przestrzeni dekad, ostatnie 5 lat upłynęło pod znakiem konsumentów odcinających kabel, zamieniających operatorów kablowych na streaming i video online oglądane na urządzeniach mobilnych.

Oczywiście spadek zainteresowania operatorami kablówek może martwić największych graczy na tym rynku. Ta technologiczna i społeczna zmiana może być jednak również postrzegana jako punkt startowy dla całego szeregu nowych możliwości popularnego wciąż medium, jakim niewątpliwie jest telewizja. I większość ekspertów zgadza się, ze zaangażowanie jest kluczem do sukcesu, a telewizja rozwija się w kierunku interaktywności.

Jedną z najnowszych innowacji używanych, by podnieść zaangażowanie są chatboty, a ich potencjał i błyskawiczny rozwój są naprawdę imponujące. Nawet jeśli jesteśmy na samym początku rozgrywki, niektóre firmy związane z TV i producenci już testują możliwości dla chatbotów, by wyprzedzić innych – warto więc przeanalizować to, co robią.

MTV zawsze była znana jako sieć, która podejmuje ryzyko związane z nowymi technologiami I platformami i wysiłki, by zaangażować fanów używając nowych sposobów. W 2016 r. w partnerstwie z Telescope umożliwiła fanom głosowanie na ich ulubionych artystów w kategorii Best New Artist z użyciem Facebook Messengera i chatbota podczas MTV Video Music Awards. Fani zwyczajnie klikali „Wyślij wiadomość” na stronie MTV na Facebooku, otrzymywali wiadomość z autorespondera z karuzelą ukazującą wszystkich nominowanych i mogli z łatwością oddać głos, klikając przycisk pod zdjęciem ich faworyta. A to tylko jedna z innowacji MTV z użyciem chatbotów. Trzy dni przed Europe Music Awards, wprowadzono pierwsze doświadczenie typu real-time z użyciem bota, jako część widowiska rozdania nagród na żywo. Bot nie tylko umożliwiał dostęp do newsów i najnowszych zdjęć, ale dawał fanom możliwość interakcji z show za kulisami, transmitowanym za pośrednictwem Facebook Live. Użytkownicy mogli brać udział w ankietach, publikować propozycje pytań do wywiadów oraz przesyłać zdjęcia i video zamieszczane w samym materiale na żywo.

CNN jest kolejną siecią, która testuje tego typu możliwości technologiczne. Wypuściła kilka chatbotów w ciągu ostatnich 6 miesięcy w aplikacjach typu Facebook Messenger, Kik i Line obok aktywowanych głosowo urządzeń jak Amazon Echo. Firma jest w tym momencie na etapie eksperymentów i mówi, że zamierza rozwijać użycie chatbotów zarówno na platformach smart home jak i mobilnych.

Czego więc nauczyła się CNN ze swoich eksperymentów? O ile badania są wciąż na bardzo początkowym etapie, o tyle jednym z najbardziej wartościowych wniosków jest ten o równowadze pomiędzy ilością wysyłanych notyfikacji a kontrolą nad ilością alertów, które otrzymują dziennie. Podczas gdy powinniśmy sprawiać, że użytkownicy czują, że prowadzą spersonalizowaną dyskusję z CNN, sieć odkryła, że jeśli bot jest zbyt „gadatliwy”, ludzie używają go niechętnie. Właściwy balans pomiędzy angażowaniem i niezawracaniem głowy jest więc kluczowy.

Eksperymenty z chatbotami przeprowadzane przez MTV i CNN jasno ilustrują potencjał angażowania fanów za pomocą tych technologii, to tylko dwie z wielu sieci, które sięgają po chatboty. Inni, tacy jak Hulu, HBO, Netflix i Chyannel 4 również używają chatbotów jako narzędzia budującego zaangażowanie w ostatnim czasie i wydaje się, że wciąż widzimy tylko wierzchołek góry lodowej w kontekście potencjały tych technologii. Niezależnie od kierunku, w którym idą chatboty, pojawianie się nowego narzędzie budującego zaangażowanie jest ekscytującym krokiem w rozwoju telewizji.