Druk kontra technologia - 5 rozwiązań, które cię zaskoczą

26 kwietnia
Sergey Bludov
Druk kontra technologia - 5 rozwiązań, które cię zaskoczą
Na lotniskach, w parkach i kawiarniach stwierdzenie, że druk umarł wydaje się absurdalne. Tradycyjny druk jest wciąż wszędzie, gdzie się pojawiam – gazety, magazyny, wszystkie zrobione – tak! – z papieru.

Nie zamierzam sugerować, że cyfrowa transformacja nie dotyka w ogóle publikacji, ale chciałbym pokazać, że druk nadal żyje, zmieniając się w coś wyjątkowego dzięki nowym technologiom.

Tradycyjni wydawcy mogą nadal prosperować dobrze, pod warunkiem, że nadążą za zmianami, które pojawiają się w czasie, kiedy aplikujemy innowacyjne narzędzia pozwalające nam na dołączenie do cyfrowego świata.

Oto 5 technologii, które niosą ze sobą ekscytujące możliwości w dziedzinie rozwoju branży: 

  1. Conductive Ink pozwala na tworzenie przedmiotu przewodzącego elektryczność. Przykładem działania tej technologii w praktyce jest książka z wbudowanym w tylną okładkę modelem wi-fi, który umożliwi łączenie się z urządzeniami takimi, jak ekrany, komputery, telefony czy telewizory. Książka tego typu to rodzaj drukowanego interfejsu w cyfrowym świecie, który wciąż zachowuje tradycyjny format. Czytelnik może uzyskać dostęp do cyfrowych treści każdego typu, w tym video, muzyki czy stron internetowych za pomocą dotknięcia linku w treści książki.
  2. FingerLink, rozwinięty przez Fujitsu, ma pozwalać czytelnikowi na kontrolowanie za pomocą palców skanera i projektora poprzez treści drukowane – to przekonujący sposób na połączenie świata cyfrowego z analogowym. Technologia ta jest w stanie wykryć dotyk użytkownika i skopiować fragmenty treści, które mogą zostać wyświetlone na innym nośniku. To rodzaj papierowego ekranu dotykowego w gazecie, książce lub innych materiałach drukowanych.
  3. Clickable Paper stworzony przez Ricoh, by połączyć świat online i offline. Zaawansowania technologia rozpoznawania obrazów i parowania pozwala użytkownikowi wybrać za pomocą produktu smartfon lub tablet i uzyskać dostęp do treści online w tym stron, zdjęć, filmów czy platform e-commerce. Technologia jest kompatybilna z wieloma mediami drukowanymi i ma wiele funkcjonalności, w tym powiadomienia push i cookies.
  4. Augmented Reality Publishing oferuje niesamowite metody ulepszenia mediów drukownych, przy jednoczesnym zachowaniu wszystkich cech, które ludzie kochają w zwykłych przedmiotach. Poprzez użycie aplikacji w smartfonach, materiały drukowane mogą stać się interaktywne. Tylko wskazując mobilny aparat na obrazku, czytelnicy mogą obejrzeć video, posłuchać nagrania czy przeczytać dodatkowe informacje za pośrednictwem Augmented Reality. Kilka znaczących firm używało AR w kampaniach marketingowych – w tym The New Yorker, Disney, and Volkswagen, czerpiąc korzyści z ogromnego potencjału w dziedzinie zwiększenia zaangażowania konsumentów.
  5. Interactive Print Ads (interaktywne reklamy drukowane) to kolejny sposób na połączenie cyfrowego z drukowanym. Podczas gdy coraz większy procent budżetów reklamowych jest przeznaczanych na formaty cyfrowe, niektóre marki poszukują metod łączenia cyfrowych i fizycznych mediów poprzez użycie interaktywnych gazet i magazynów. Jeden z przykładów pochodzi z Nivea, która dołączyła do reklamy drukowanej opaskę na rękę dla dzieci, mającą alarmować rodziców, kiedy ich pociecha oddali się od nich na plaży. Motorola to kolejna firma, które wykorzystała technologię w innowacyjny sposób w partnerstwie z Wired, w celu promowania możliwości konfiguracji telefonu MotoX, pozwalając na zmianę koloru za pomocą przycisków w reklamie w magazynie. Kontor Records również zrealizowała wyjątkowo kreatywny pomysł, dzięki któremu udało jej się uzyskać zainteresowanie profesjonalistów – rozesłano płytę winylową z papierowym talerzem obrotowym, która dała się odtworzyć na iPhone.

To naprawdę interesujący czas w branży wydawniczej – obserwujemy jak tradycyjne i cyfrowe media przenikają się. Długoterminowe korzyści wynikające z użycia najnowocześniejszych narzędzi w nowatorski sposób stają się rzeczywistością. Jesteśmy w stanie coraz bardziej istotnie ulepszać doświadczenie użytkownika, zwiększając jednocześnie zaangażowanie konsumentów – wystarczy wybrać właściwy kanał komunikacji.