Jak przeprowadzić prezentację po angielsku

7 lutego
Jak przeprowadzić prezentację po angielsku
Masz okazję przedstawić realizowany projekt zagranicznej publiczności lub opowiedzieć kolegom z rozproszonego na zespołu o tym, co ci się udało lub tym, nad czym ostatnio pracujesz?

Prezentacje w języku angielskim większości z nas kojarzą się ze stresem. W takiej sytuacji mogą przydać ci się zwroty i porady, które zebraliśmy poniżej. W naszym poradniku znajdziesz kilka opcji powitania biznesowego, prezentacji siebie, firmy, projektu, produktu lub usługi, konkretnych przypadków, a także stymulowania dyskusji.

JAK POWITAĆ SŁUCHACZY W JĘZYKU ANGIELSKIM

  • Good morning/afternoon/evening, ladies and gentlemen / everyone.
  • On behalf of… (название компании), I would like to welcome you here today.
  • Hello everyone. Welcome to… (название события).
  • Good morning/afternoon/evening. Thank you so much for having me today!

JAK ZAPREZENTOWAĆ SIEBIE

Co ciekawe, ta istotna część często jest przypadkowo pomijana, zwłaszcza, jeśli jesteśmy zestresowani. Weź głęboki wdech i wyjaśnij publiczności kim jesteś, czym się zajmujesz i dlaczego warto cię posłuchać.

  • Let me briefly introduce myself. My name is… and I work for… (название компании) as a… (должность).
  • For those of you who don’t know me yet, my name is… and I’m responsible for…
  • Hi everyone, I’m… from… (название компании). I’m going to keep this brief, as I know you’re all busy people.

TEMAT, CEL I STRUKTURA PREZENTACJI

Po przedstawieniu się warto powiedzieć, jaki jest temat twojej prezentacji i co słuchacz może zyskać po wysłuchaniu jej. Przydadzą ci się następujące zwroty:

  • The purpose of this presentation is…
  • My objective today is…
  • Today I am here to talk to you about…
  • What I am going to talk about today is…
  • I would like to take this opportunity to talk to you about…
  • I am delighted to be here today to tell you about…
  • I want to make you a short presentation about…
  • I’d like to give you a brief outline of my presentation.
  • Here is the agenda for the meeting.
  • My presentation consists of the following parts.
  • The presentation is divided into four main sections.

O FIRMIE I PROJEKCIE

Widzowie prawdopodobnie nie znają szczegółów działalności twojej firmy, warto więc powiedzieć kilka słów na jej temat - czym się zajmuje, ile lat działa na rynku, jakie posiada wartości i misję, z jakimi problemami biznesowymi się mierzy.

  • Let me say a few words about our company.
  • The company was founded in… and based in…
  • We are the multinational / privately-owned / public listed / startup company.
  • We have been in this business for… months / years.
  • Our mission is…
  • Our vision is…
  • Our core values are…
  • Our main business is…
  • We specialize in…
  • We produce/make … / We develop … / We provide services in…
  • We supply/sell/distribute…
  • Our main sales market is…
  • The main purpose of our product/service…
  • With the help of our product/service, you can solve such problems as…

O UDANYCH PROJEKTACH

Prezentacja udanych projektów to punkt obowiązkowy każdej prezentacji, która traktuje od firmy. Zacznij od poniższych zwrotów i opowiedz o osiągnięciach, najbardziej znanych klientach i najważniejszych projektach.

  • Now I’d like to go through our portfolio.
  • Let me introduce to you the list of our main clients.
  • Our latest successful case is…
  • The project we are especially proud of is…

LOGICZNE ŁĄCZENIE CZĘŚCI PREZENTACJI

Jeśli twoja prezentacja składa się z kilku części albo chcesz przypomnieć twoim słuchaczom, co zostało już omówione, przydadzą ci się zwroty, które podkreślają związek pomiędzy omawianymi punktami. Na przykład takie:

  • I’d like to move on to another part of the presentation.
  • This leads me to my next point, which is…
  • Turning our attention now to…
  • Let’s now turn / move on to…
  • Now I’d like to look at…
  • As I said at the beginning, …
  • This relates to what I was saying earlier…
  • This ties in with…
  • Let me go back to what I said earlier about…

O PRZYKŁADACH, BADANIACH I WYNIKACH

Słuchacze powinni zrozumieć twój punkt widzenia, niezbędne są więc przykłady i fakty, którymi na których oprzesz swoje tezy. Możesz do nich przejść za pomocą takich zwrotów:

  • For example, …
  • A good example of this is…
  • As an illustration, …
  • To give you an example, …
  • To illustrate this point…
  • Based on our findings, …
  • According to our study, …
  • Our data shows/indicates…
  • Here are some facts and figures.
  • The numbers here have increased / gone up / changed and gone down / remained stable.

Do treści prezentacji często trafiają dodatkowe materiały - zdjęcia, grafiki albo filmy. Zwróć na nie uwagę publiczności:

  • I’d like to illustrate this point by showing you…
  • This chart shows a breakdown of…
  • The pie chart is divided into several parts.
  • Let me use a graphic to explain this.
  • I’d like to illustrate this point by showing you…
  • Let the pictures speak for themselves.
  • I think the graph perfectly shows how/that…
  • If you look at this table / bar chart / flow chart / line chart / graph, you can see that…

JAK PODKREŚLIĆ NAJWAŻNIEJSZE PUNKTY/WNIOSKI

Podkreśl najważniejsze wnioski płynące z prezentacji lub zwróć uwagę słuchaczy na konkretne punkty za pomocą zwrotów prezentowanych poniżej:

  • The significance of this is…
  • This is important because…
  • We have to remember that…
  • It should be emphasized that…
  • I would like to draw your attention to this point…
  • Another significant point is that…

ZAPROŚ SŁUCHACZY DO DYSKUSJI

Nie ukrywajmy - każdy prezentujący ma nadzieję, że po jego części wywiąże się gorąca dyskusja, to przecież dowód na to, że słuchacze głęboko “weszli” w temat. Zaplanuj i zakomunikuj, w którym momencie chcesz przejść do dyskusji i zaproś do niej publiczność:

  • Does anyone have any questions or comments?
  • I will be happy to answer your questions now.
  • If you have any questions, please don’t hesitate to ask.
  • If you have any further questions, I will be happy to talk to you at the end.
  • Please feel free to interrupt at any time if you have questions.
  • If you have any questions, please don’t hesitate to ask.
  • Do you have any questions before I move on?
  • If you don’t mind, I’ll deal with all your possible questions at the end of my talk. —There will be time for questions at the end of the presentation.
  • I’ll gladly answer any of your questions at the end.
  • I’d be grateful if you could ask your questions after the presentation

CO POWIEDZIEĆ, JEŚLI NIE ZNASZ ODPOWIEDZI NA PYTANIE

W takiej sytuacji kluczowa jest… szczerość. Obiecaj, że zgłębisz zagadnie i przekażesz odpowiedź mailowo lub za pomocą wybranego komunikatora. Możesz również poprosić innych słuchaczy, by włączyli się do rozmowy:

  • That’s an interesting question. I don’t actually know off the top of my head, but I’ll try to get back to you later with an answer.
  • I’m afraid I’m unable to answer that at the moment. Perhaps, I can get back to you later.
  • Good question. I really don’t know! What do you think?
  • That’s a very good question. However, I don’t have any figures on that, so I can’t give you an accurate answer.
  • Unfortunately, I’m not the best person to answer that.

JAK ZAKOŃCZYĆ PREZENTACJĘ I PRZEKAZAĆ WNIOSKI

Kończąc prezentację, podsumuj ją, podziel się wnioskami i podziękuj publiczności za uwagę.

  • I’d like to conclude by…
  • In conclusion, let me sum up my main points.
  • Weighing the pros and cons, I come to the conclusion that…
  • That brings me to the end of my presentation. Thank you for your attention.
  • Thank you all for listening, it was a pleasure being here today.
  • Well that’s it from me. Thanks very much.