Trendy 2020: streaming muzyki

19 lutego
Sergey Bludov (SVP, DataArt)
Trendy 2020: streaming muzyki
Sergey Bludov, Senior Vice President w DataArt, jeden z liderów projektów realizowanych dla branży medialnej, podzielił się swoimi przewidywaniami na rok 2020. Wśród trendów, które zdominują rozwój rynku, wymienia między innymi koniec lawinowego wzrostu liczby subskrybentów serwisów streamingowych, pojawienie się nowych usług dedykowanych artystom oraz rozwój 5G.

Wraz z rozwojem technologii zmienia się kultura słuchania muzyki, a ta determinuje tendencje przemyśle muzycznym. Dziś biznes rozwija się nie poprzez sprzedaż utworów na nośnikach fizycznych lub w formacie cyfrowym, ale dzięki udostępnianiu treści w serwisach streamingowych. Pod wieloma względami to streaming przyczynił się do ogromnego wzrostu przychodów ze sprzedaży muzyki nagrywanej w USA, o aż 18% w pierwszej połowie 2019 roku. Z miesiąca na miesiąc grono odbiorców muzyki poprzez streaming powiększa się o średnio milion nowych użytkowników.

Na dojrzałych rynkach, w tym w USA i Wielkiej Brytanii wzrost wkrótce znacząco zwolni i ustabilizuje się.  Co będzie determinowało wzrost dochodów wytwórni i platform streamingowych? Jakie innowacje pojawią się na rynku?

Znaczenie personalizacji

Słuchacze oczekują od dostępnych usług zaawansowanej personalizacji. Liderami w tej dziedzinie są Spotify i Apple Music, pozostaje tu jednak szerokie pole do innowacji. Dzięki machine learning, tworzoną są już listy utworów na podstawie danych na temat użytkownika, metody ich układania wciąż są doskonalone. Głównym celem branżowych graczy będzie dopracowanie mechanizmów personalizacji dzięki zastosowaniu złożonych algorytmów w połączeniu z badaniami socjologicznymi. Użytkownik końcowy zyska wygodę i przyjemność interakcji z serwisami streamingowymi.

Narzędzia promocji

Wytwórnie i platformy streamingowe coraz częściej inwestują w usługi dedykowane muzykom. UMG wypuściła niedawno "Universal Music Artists" — pierwszą uniwersalną aplikację analityczną skierowaną do artystów i ich menedżerów. Użytkownicy mają dostęp do danych z głównych serwisów streamingowych oraz informacji o interakcjach w serwisach Facebook, Instagram i Twitter. Aplikacja pokazuje ilość wyświetleń na YouTube i oferuje analizę danych na temat słuchaczy (dane demograficzne i geograficzne).

W 2020 roku można oczekiwać dalszego rozwoju usług dla artystów na platformach Spotify, Apple Music i UMG. Nowe dane pomogą autorom i wykonawcom muzyki lepiej zrozumieć ich słuchaczy.

5G

W Stanach Zjednoczonych nowy standard komunikacji mobilnej powinien działać już w tym roku. Dziesięciokrotny w porównaniu do 4G wzrost prędkości połączenia przeniesie streaming na niedostępny wcześniej poziom.

Pod koniec 2019 roku Amazon wprowadził Music HD - usługę pobierania i przesyłania strumieniowego muzyki bez utraty jakości. Jest dostępny dla słuchaczy w USA, Wielkiej Brytanii, Japonii i Niemczech. Wraz z dystrybucją 5G takie usługi mogą stać się głównym trendem.

5G rozszerzy możliwości wyświetlania klipów i koncertów na żywo, pozwoli dotrzeć do szerokiego grona odbiorców VR, AR i holograficznego streamingu, wprowadzając większą różnorodność treści.